Oleh: Mohd Saifuddin Bin Ariffin
Aktiviti
dakwah mencakupi beberapa prinsip utama yang sangat ditekankan, diantaranya penetapan tujuan (ghayah), method dakwah (thariqah/manhaj) dan keterikatan dengan hukum syarak. Keterikatan
dengan hukum syarak meliputi seluruh amal perbuatan manusia, termasuk aktiviti
berpolitik. Oleh itu, aktiviti politik tidak boleh terlepas dari pengaturan
syariah, termasuklah tujuan dan method pelaksanaannya. Prinsip ini adalah asas
kepada fikih haraki.
Namun
realiti hari ini kita melihat banyak terjadi penyimpangan dan penyelewengan,
baik menyangkut penetapan tujuan mahupun method dakwah. Misalnya wujud gerakan
dakwah yang menetapkan tujuannya adalah ‘membentuk masyarakat madani’. Walaupun
denifasinya seakan islami, namun terminologi ‘masyarakat madani’ sebenarnya
merujuk kepada konsep civil society, sebuah
idea yang lahir pada abad ke-17 (abad pencerahan) di Eropah yang intipatinya
merujuk kepada masyarakat sekular dan demokratik yang merupakan antitesis
daripada masyarakat yang sebelumya hidup dibawah kekangan sistem monarki dan
hemogeni gereja.
Selain
penyimpangan tujuan, penyimpangan dalam method dakwah juga sering berlaku. Berpunca
dari cengkaman pola fikir pragmatisma yang mengagungkan manfaat yang diperoleh,
iaitu prinsip ‘The end justifies the means’
(tujuan menghalalkan segala cara). Inilah prinsip rumusan Nicollo Machiaveli
didalam karyanya The Prince.
Sesungguhnya
tujuan yang benar, wajib ditempuh dengan jalan yang benar. Islam tidak memperakui prinsip Machiavelis songsang ini.
Yang benar didalam Islam, sebagaimana yang dirumuskan oleh Imam Taqiuddin
An-Nabhani, yakni tujuan tidak menghalalkan sebarang cara (Al-ghayah la tubarriru Al-wasilah), berdasarkan firman Allah SWT
didalam surah Al-Maidah ayat ke-48 yang bermaksud, “Hendaklah kamu memutuskan
perkara diantara mereka menurut apa yang Allah turunkan”. Ayat ini menurut
beliau, menjelaskan bahawa perbuatan, baik menyangkut tujuan atau method, mestilah
bi ma anzalallah (apa yang Allah
turunkan), iaitu dalil syarak bukannya hasil atau manfaat yang diperoleh dari
perbuatan.
Maka,
jelaslah penyimpangannya jika sesebuah parti atau kelompok Islam yang bertujuan
meraih kekuasaan dengan menggunakan strategi atau jalan yang diharamkan,
misalnya tidak lagi memperjuangkan syariah sebagai tujuan utama, menjadi parti
yang terbuka kepada golongan bukan Islam, berkoalasi/bergabung dengan parti
sekular mahupun terlibat dengan sistem pemerintahan sekular.
Semua
strategi atau langkah ini tidak mencerminkan method (thariqah/manhaj) yang
dituntut oleh Islam, melainkan method yang didasari oleh ideologi kapitalisma,
iaitu pragmatisma. Pragmatisma adalah aliran pemikiran yang memandang bahawa
benar-tidaknya sesuatu ungkapan, dalil atau teori semata-mata bergantung kepada
berfaedah atau tidak perkara tersebut dalam kehidupan. Pragmatisma merupakan
budaya dan tradisi Amarika khususnya dan barat amnya, dengan tokoh Willliam
James (1842-1920), Charles S. Peirce (1839-1942) dan John Dewey (1859-1952).
Jadi parti Islam yang mengamalkan pragmatism sebenarnya bukanlah parti Islam
yang sejati, melainkan parti Islam yang diselimuti oleh ideologi kafir
penjajah.
Kesimpulan
Strategi
menghalalkan segala cara yang ditempuh parti atau kelompok Islam setidaknya
menimbulkan bahaya (dharar) bagi tiga pihak. Pertama: Bagi parti Islam
yang mengamalkannya. Parti itu akan terancam oleh bahaya ideologi. Maksudnya,
ideologi parti, baik fikrah (pemikiran) mahupun thariqah (method) akan
mengalami kehancuran. Kedua: bagi masyarakat umum. Ini kerana tindakannya boleh
memesongkan pemikiran masyarakat, disamping memperburukkan citra parti Islam
dimata masyarakat. Ketiga: Bagi anggota parti Islam itu sendiri. Bahaya ini
muncul kerana anggota parti Islam itu umumnya adalah orang-orang yang ikhlas,
patuh dan taat kepada kepimpinan (qiyadah) parti, namun dengan tercemarnya
pemikiran yang diadaptasi oleh parti
memberikan kesan langsung kepada anggotanya, malahan telah mengkhianati
kepercayaan anggota mahupun umat yang menyokong mereka.
No comments:
Post a Comment