Thursday, August 25, 2011

5 Amalan Agar Sambutan Aidilfitri Menurut Sunnah


Oleh: Abu Bakar

 1. Bertakbir.
Bertakbir pada 1 Syawal sempena Aidilfitri merupakan amalan yang disyariatkan. Firman Allah S.W.T: “Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur.”  Surah al-Baqarah:185.

2. Mengerjakan Solat Aidilfitri
Amalan utama dalam menyambut Aidilfitri adalah solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat. Ibn Abbas r.a berkata: “Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya.” - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 989. 

3. Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri.
Umat Islam di Malaysia akan mengucapkan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’ antara satu sama lain. Namun, amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalahsebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:  “Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagianmereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).” – Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani, jil. 5, ms. 270-271. Menurut beliau hadis ini berstatus hasan. 

4. Mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal
Sabda Rasulullah s.a.w: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun.” - Hadis riwayat Muslim.  Seseorang bebas memilih mana-mana hari sepanjang bulan Syawal sama ada di awal, pertengahan mahupun di akhirnya bahkan dia juga boleh mengerjakan secara berturut-turut atau berpisah-pisah.

 5. Mandi pada pagi hari raya.
Disunnahkan mandi di pagi hari raya sebagaimana mandi wajib sebelum berangkat menunaikan solat Aidilfitri. Ali bin Abi Thalib r.a pernah ditanya mengenai mandi. Adakah diharuskan mandi setiap hari? Beliau menjawab: “Tidak harus melakukannya. Namun, mandi yang diharuskan ialah mandi pada hari Jumaat, hari Arafah, hari Aidiladha dan Aidilfitri.” – Hadis riwayat Imam Syafie di dalam Musnad al-Syafi’i, jil. 1, ms. 118-119.

No comments:

Post a Comment