Oleh: Abu Bakar
Penentuan
tarikh perayaan Aidiladha (10 Dzulhijjah) bergantung kepada penentuan awal
bulan Dzulhijjah (1 Dzulhijjah). Dalam hal ini, para fuqaha sepakat bahawa
penentuan awal bulan Dzulhijjah mestilah berdasarkan kepada rukyatul hilal
(melihat anak bulan) semata-mata, bukan dengan hisab.
Hal
ini ditegaskan oleh Syeikh Abdul Majid al-Yahya di dalam kitabnya Atsar
Al-Qamarain fi Al-Ahkam Al-Syar’iyah, “Tidak ada khilafiyah (perbezaan
pendapat) di antara para fuqaha, bahawa rukyatul hilal adalah kayu ukur dalam
penentuan masuknya bulan Dzulhijjah…” (Abdul Majid al-Yahya, Atsar
Al-Qamarain fi Al-Ahkam Al-Syar’iyah, hal. 198).
Hujah
ini dikuatkan lagi dengan dalil-dalil umum bahawa kaedah tetap untuk menentukan
awal bulan-bulan Qamariyah adalah rukyatul hilal sahaja. Antaranya adalah hadis
Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, “Berpuasalah kamu (bermulanya Ramadhan)
kerana melihat hilal dan berbukalah kamu (berakhirnya Ramadhan) kerana melihat
hilal.” (HR Bukhari no 1776; Muslim no 1809; At-Tirmidzi no 624;
An-Nasa`i no 2087). (Lihat Abdul Majid al-Yahya, ibid., hal. 199; Ahmad
Muhammad Syakir, Awa`il al-Syuhur Al-Arabiyah, hal.4; Fahad Al-Hasun, Dukhul
al-Syahr al-Qamari, hal. 14).
Berdasarkan
hadis-hadis yang seumpama dengannya, para ulama sepakat bahawa hisab astronomi
(al-hisab al-falaki) tidak boleh dijadikan sandaran dalam menentukan masuknya
awal bulan Qamariyah. Perkara ini telah diriwayatkan oleh Ibnu Mundzir, Ibnu
Taimiyyah, Abul Walid al-Baji, Ibnu Rusyd, Al-Qurthubi, Ibnu Hajar, Al-‘Aini,
Ibnu Abidin, dan Syaukani. (Lihat Majmu’ al-Fatawa, 25/132; Fathul Bari,
4/158; Tafsir al-Qurthubi, 2/293; Hasyiyah Ibnu Abidin, 3/408; Bidayatul
Mujtahid, 2/557).
Selain
daripada rukyatul hilal, Allah SWT telah menetapkan hukum yang khusus dalam
penentuan awal bulan Dzulhijjah yang berkaitan dengan Aidiladha. Umat Islam
seluruh dunia walau dimana pun mereka berada, wajib mengikuti rukyatul hilal
yang dilakukan oleh penguasa Mekah sahaja bukan dari negeri-negeri kaum
Muslimin yang lain. Kecuali jika penguasa Mekah tidak berupaya untuk melakukan
rukyah hilal, barulah rukyah dari negeri yang lain boleh dijadikan
sandaran.
Dalil
terhadap hukum ini adalah hadis dari Husain bin Al-Harits Al-Jadali RA, dia
berkata, “Amir (Penguasa) Mekah berkhutbah kemudian dia
berkata,"Rasulullah telah berpesan kepada kita agar kita menjalankan
manasik haji berdasarkan rukyah. Jika kita tidak dapat melihat hilal, dan
terdapat dua orang saksi yang adil yang menyaksikannya (rukyah hilal), maka
kita akan menjalankan manasik haji berdasarkan kesaksian kedua-dua orang itu.” (HR Abu Dawud, hadis no 2339. Imam
Daruquthni berkata,"Hadis ini isnadnya muttashil dan sahih." Lihat
Sunan Ad-Daruquthni, 2/267. Syeikh Nashiruddin Al-Albani berkata,"Hadis
ini sahih." Lihat Nashiruddin Al-Albani, Sahih Sunan Abu Dawud, 2/54).
Hadis
ini menunjukkan bahawa yang mempunyai kuasa dalam menetapkan hari-hari manasik
haji seperti hari 'Arafah, Aidiladha dan hari-hari tasyriq adalah Amir Makkah
(Penguasa Mekah), bukan yang lain. Dalam keadaan tiadanya pemerintahan Islam
(Khilafah) seperti sekarang, kekuasaan dalam penetapan tarikh itu tetap
dimiliki penguasa Mekah sekarang (Negara Arab Saudi), meskipun sistem
pemerintahannya berbentuk kerajaan, bukan Khilafah.
Kesimpulannya,
penentuan Aidiladha ditetapkan berdasarkan rukyatul hilal dan bukannya hisab.
Rukyah yang diutamakan adalah rukyah dari penguasa Makkah. Kecuali jika
penguasa Makkah tidak berhasil dalam melakukan rukyah, maka barulah dibuat
rukyah di negeri-negeri yang lain. Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment